Skip to main content

Zacznij od regularnego dodawania artykułów na stronę, (co najmniej jeden artykuł miesięcznie). Artykuł powinien zawierać spis treści (a co za tym idzie, nagłówki), wybraną frazę kluczową, używaną w tekście i nagłówkach, oraz linki wewnętrzne i zewnętrzne.

Niezbędną pomocą przy promowaniu strony są wtyczki SEO, takie jak Rank Math, która oferuje listę kontrolną zadań do wykonania oraz umożliwia łatwe edytowanie rozszerzonych fragmentów i wyglądu SERP (Search Engine Results Page) – czyli tego, jak twoja strona prezentuje się w wynikach wyszukiwania Google.

Kolejną niezbędną wtyczką jest Google Site Kit (zintegrowany z Google Analytics), która umożliwia śledzenie ruchu na stronie.

Powyższe wskazówki to najprostsze sposoby pozycjonowania strony, które możesz wdrożyć od razu, bez poświęcania wielu godzin na naukę SEO. Jeśli nie jesteś pewien, czy chcesz inwestować w pełną optymalizację, mogą one okazać się wystarczające. Natomiast jeśli zależy ci na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania i jesteś gotów poświęcić na to czas oraz środki, kolejność działań wygląda nieco inaczej – wtedy należy zacząć od optymalizacji strony oraz dogłębnego researchu fraz kluczowych i analizy branży.

Podstawa promowania strony pod kątem SEO, to regularne dodawania artykułów z spisem treści i frazą kluczową.

Jak promować stronę za pomocą artykułów?

Regularne dodawanie artykułów na stronę internetową znacząco zwiększa szanse na uzyskanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. W artykułach możemy umieścić więcej tekstu (a co za tym idzie, potencjalnych fraz, które użytkownicy wyszukują) niż na podstronach witryny. Oczywiście, na pewnym etapie warto zoptymalizować stałe elementy strony pod kątem SEO.

Dodatkowo, regularne dodawanie artykułów sprawia, że Google dostrzega, iż strona jest aktywnie prowadzona przez prawdziwego człowieka, co wskazuje na aktualność jej treści.

image 16
.


Cierpliwość do podstawa – strony internetowe to nie socjalmedia

Indeksowanie artykułu przez algorytm Google może zająć trochę czasu. Aby wyszukiwarka uznała, że publikujemy treści regularnie, musimy to robić przez dłuższy okres.

Jeśli nie stosujemy dodatkowych metod promowania strony, organiczny ruch z dodawanych artykułów zaczynamy zauważać po 3-5 publikacjach, zwykle po około 2-3 miesiącach.

W przypadku braku efektów warto sprawdzić, czy nasza strona nie jest wykluczona z indeksowania; jednak w większości przypadków nie musimy się tym martwić.

Z drugiej strony, artykuł na blogu działa dłużej niż post w mediach społecznościowych — dobre teksty blogowe generują ruch na stronie przez wiele miesięcy, a nawet lat. Możemy przyspieszyć zauważenie nowego artykułu przez Google, wybierając opcję natychmiastowego indeksowania.

image 1
.

Jak pisać artykuł pod seo?

Podstawą jest oczywiście dobry tekst, który jest użyteczny i rozwiązuje konkretne problemy. Pisanie takich tekstów jest łatwiejsze, niż mogłoby się wydawać, zwłaszcza jeśli posiadasz już wiedzę na temat branży, w której pracujesz. Samo pisanie tekstów to odrębne zagadnienie, które opiszę w kolejnych publikacjach. Teraz skupię się na tym, jak dostosować już napisany tekst pod kątem SEO, aby osiągał wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

image 17
.

Co musi mieć artykuł promujący stronę?

Wszystkie działania związane z promowaniem strony możemy podzielić na te, które są skierowane:

  • głównie do ludzi (czyli mające na celu uczynienie przeglądania strony przyjemniejszym)
  • głównie do algorytmów Google (czyli mające na celu ułatwienie wyszukiwarkom, takim jak Google, zrozumienia, o czym jest nasza strona)

Oczywiście, te działania częściowo się zazębiają, ponieważ algorytmy Google są projektowane na podstawie tego, jak ludzie przeglądają strony internetowe. Jednak można wyróżnić działania, które nie wpływają bezpośrednio na odbiór strony przez użytkownika, ale istotnie wpływają na to, jak Google interpretuje naszą stronę.

Na początku skupiamy się na naszych odbiorcach i myślimy przede wszystkim o nich.

Spis treści (oraz wiele nagłówków)

Spis treści pomaga szybko zorientować się, o czym jest dany tekst, oraz pozwala łatwo znaleźć przydatne fragmenty. Jeśli stosujemy nagłówki w artykule, dodanie spisu treści zajmuje dosłownie kilka sekund.

Google przyznaje dodatkowe punkty za samo dodanie spisu treści, co korzystnie wpływa na SEO.

image 15
.

Dodatkowo wyszukiwarki zwracają szczególną uwagę na nagłówki, a frazy w nagłówkach mają większą wartość niż w tekście głównym. Nagłówki są również niezbędne, jeśli chcemy zostać wyróżnieni w fragmentach rozszerzonych (rich snippets).

rich snipped
.

Fraza kluczowa

Całe SEO, nie tylko to związane z artykułami, opiera się na słowach i frazach kluczowych. Fraza kluczowa to tekst, który użytkownik wpisuje w pasek wyszukiwania, oraz kontekst i intencja zapytania.

Dlaczego myślenie o kontekście i intencji jest ważne? Pozwala nam lepiej dopasować frazy kluczowe do tego, czego użytkownicy rzeczywiście szukają. Na przykład wybieranie fraz kluczowych opartych na literówkach już nie działa (było to skuteczne w przeszłości). Google rozumie, że gdy ktoś wpisuje „Kreslo,” to prawdopodobnie chodzi mu o „Krzesło.”

Całe SEO, nie tylko to związane z artykułami, opiera się na słowach i frazach kluczowych

Na początek celujemy w razy typu long tail, mniej popularne.

Frazy typu long tail (czyli długie frazy kluczowe) są rzadziej wyszukiwane niż proste, jednowyrazowe frazy. Jednak istnieje większa szansa, że treść na twojej stronie dokładniej odpowie na konkretne potrzeby użytkowników.

Z oczywistych powodów warto zacząć od pozycjonowania pod frazy, gdzie konkurencja jest mniejsza. Popularność fraz kluczowych można sprawdzić za pomocą Google Trends lub bardziej precyzyjnego narzędzia, jak Ahrefs. Wyniki warto porównać, wyszukując frazy w Google i przeglądając stronę wyników wyszukiwania (SERP – Search Engine Results Page).

image 2
.

Dodatkowo, podpowiedzi Google stanowią cenną wskazówkę przy wyborze fraz kluczowych i mogą być dobrą inspiracją do tworzenia nagłówków.

Jak promować stronę
.

Synonimy frazy kluczowej

Google rozumie synonimy i kontekst oraz rozpoznaje odmiany słów. Wtyczki SEO, które pokazują nam check listę elementów ważnych dla SEO, stosują jedynie mechaniczne wyszukiwanie frazy kluczowej w tekście.

Stosowanie synonimów frazy kluczowej jest dla Google cenną wskazówką – pokazuje, że tekst został napisany z myślą o czytelniku, a nie wyłącznie pod kątem optymalizacji dla wyświetleń.

Linki wewnętrzne i zewnętrzne.

Google wykorzystuje linki do oceny jakości strony. Duża liczba linków prowadzących do danej witryny informuje Google, że wiele osób uznało ją za wartościową. Linki muszą być naturalne i użyteczne. Tworzenie wielu stron niskiej jakości z linkami do naszej witryny (tzw. farmy linków) nie przynosi efektu, a wręcz może działać negatywnie.

Dbanie o linkowanie naszej strony to złożone zagadnienie, nazywane link buildingiem.

Wychodzące linki też mają znaczenie.

Google ceni, gdy na naszej stronie znajdują się linki, ponieważ umożliwiają one algorytmom zbieranie informacji o powiązanych treściach. Dodatkowo linki świadczą o tym, że przeglądamy i analizujemy treści w Internecie, a nie tylko publikujemy własne. Dlatego warto w artykule dodać 1-3 linki wewnętrzne, prowadzące do innych artykułów lub podstron, oraz 2-3 linki zewnętrzne, kierujące do wartościowych treści na innych stronach.

image 18
.

Linki not follow i do follow.

Google zwalcza farmy linków. Jeśli jednak z praktycznych powodów chcemy dodać wiele linków na naszej stronie, stosujemy atrybut „nofollow.” Jest to dla Google sygnał, aby nie uwzględniać danego linku przy ocenianiu jakości strony, do której ten link prowadzi. Dzięki temu Google nie obniży zasięgów naszej strony (i wartości innych linków), co mogłoby się zdarzyć, gdybyśmy dodali wiele linków z atrybutem „dofollow.”

Jak ustawić parametr no follow?

Jeśli edytujemy kod strony, to dodajemy frazę:  rel=”nofollow” przy linku. Natomiast obecnie większość stron edytuje się za pomocą rozmaitych edytorów, w przypadku gdy edytujemy artykuł w WordPressie, klikamy na link, i wybieramy jego ustawienia.

image 6
.
link no follow
.


Grafiki

Artykuł powinien zawierać co najmniej jeden obrazek, w którym w parametrze ALT ustawiamy frazę kluczową. Dzięki temu nasza strona może zostać znaleziona przy wyszukiwaniach w Google Grafika, a czasami Google wyświetla panel z grafikami na głównej stronie wyników.

Obrazki również ułatwiają czytanie artykułu, nadając mu lepszy rytm, dlatego warto rozmieszczać zdjęcia i grafiki w całym tekście. Jeśli nie mamy odpowiednich materiałów, możemy skorzystać z darmowych zbiorów, takich jak Unsplash.

promowanie strony internetowej
.

Wygląd w SERP (fragment rozszerzony)

To bardzo ważny element każdego artykułu. Oprócz „karmienia” algorytmów pełni kluczową rolę: zwiększa szanse, że więcej osób kliknie naszą stronę, gdy znajdziemy się wysoko w wynikach wyszukiwania Google.

image 11
.


Z jakiegoś powodu, więcej ludzi klika w dany wynik wyszukiwania, jeśli każde słowo zaczyna się Wielką Literą. Działa to dużo lepiej niż zwykły tekst, czy tekst pisany w całości pisany Capslockiem.

image 12
.


Tagi i kategorie

Dodanie kategorii i tagów zajmuje chwilę, a znacząco zwiększa wartość naszego wpisu w oczach Google. Tagi zachęcają również użytkowników do sprawdzenia innych artykułów, co sprawia, że spędzają oni więcej czasu na naszej stronie – a Google to docenia. Tagi i kategorie są szczególnie przydatne jeśli mamy wiele treści na stronie, tak więc gdy stosujemy je od początku, Google widzi że chcemy prowadzić bloga przez wiele lat.

Zaawansowane SEO

Powyższe wskazówki mogą być szybko wdrożone przez każdego. Dlatego, jeśli nie jesteś pewien, czy warto poświęcić czas na promowanie swojej strony, napisanie kilku artykułów to dobry sposób, aby się o tym przekonać.

Jeśli zależy nam na lepszych efektach, warto na początku poświęcić trochę czasu na optymalizację strony.

Przede wszystkim należy zadbać o prędkość ładowania i odpowiednie linkowanie do podstron.

Większość wskazówek dotyczących pisania artykułów można zastosować również do podstron, choć z pewnymi różnicami. Na przykład spis treści nie jest konieczny na większości podstron (choć czasami bywa przydatny), a na stronie głównej i podstronach mamy mniej miejsca na tekst – tam dużo ważniejszy jest aspekt wizualny.

Są jednak wyjątki. Często warto dodać „ścianę tekstu” na dole podstrony, np. w formie FAQ (najczęściej zadawane pytania), co pozwala na umieszczenie fraz kluczowych w popularnym formacie.

image 13
.

Dobra optymalizacja strony zwiększy skuteczność regularnie dodawanych artykułów. W wielu przypadkach nie jest ona konieczna, aby artykuły zaczęły działać. Na przykład, jeśli czas ładowania strony wynosi 5-7 sekund (dość długo, ale wciąż akceptowalnie), dodanie nowych artykułów i tak przyciągnie użytkowników, choć część z nich może opuścić stronę, zanim się załaduje. Jeśli jednak czas ładowania przekracza 8 sekund, optymalizacja strony powinna być priorytetem.

Jeśli mamy do dyspozycji 5-10 godzin miesięcznie, najlepiej na początek skupić się na tworzeniu artykułów. Po 2-4 miesiącach zaczniemy widzieć efekty, uzyskamy także dane, które ułatwią analizę i wybór najlepszych fraz kluczowych.

Ponieważ edycja podstron zajmuje więcej czasu niż artykułów, warto być pewnym fraz, pod które je optymalizujemy.

image 19
.

Podsumowanie

Szybka ściąga z najważniejszych informacji dotyczących SEO.

Regularność publikacji: Dodawaj co najmniej jeden artykuł miesięcznie, dbając o nagłówki, frazy kluczowe, oraz linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne.

Wtyczki SEO Używaj wtyczek, np. Rank Math (do checklisty i edycji SERP) oraz Google Site Kit (do śledzenia ruchu).

SEO w artykułach:

  • Używaj spisu treści i nagłówków.
  • Stosuj frazy kluczowe, zwłaszcza typu „long tail”.
  • Dodawaj synonimy fraz kluczowych dla naturalności.

Linkowanie: Dodaj linki wewnętrzne i zewnętrzne (no follow i do follow), aby podnieść wartość strony.

Grafiki: Zamieszczaj obrazy z frazą kluczową w opisie ALT, co pomaga w wyszukiwaniach obrazów.

Wygląd w SERP: Zoptymalizuj wygląd tytułu, aby przyciągał kliknięcia (np. każdy wyraz zaczynający się wielką literą).

Tagi i kategorie: Dodanie ich pomaga Google w ocenie wpisu i zachęca użytkowników do eksploracji strony.

image 14
.
Close Menu

TJ Soft Sp. z o.o.

Polska, Katowice 40-774
Ul. Panewnicka 343c/7
NIP: 6342877643