Dodawanie wpisów w WordPressie jest dość intuicyjne i już po kilku minutach można wkleić gotowy tekst, nacisnąć „Opublikuj” i cieszyć się nową treścią na stronie. Jednak jeśli chcesz, aby wpis nie tylko pojawił się w internecie, lecz także wyglądał estetycznie, przyciągał uwagę czytelników i miał szansę dobrze działać pod kątem SEO, warto podejść do tego bardziej świadomie. Samo wklejenie tekstu to dopiero początek.
Atrakcyjny wpis to taki, w którym treść jest odpowiednio ułożona: nagłówki dzielą akapity na logiczne części, zdjęcia i grafiki urozmaicają przekaz, a dodatkowe elementy wizualne – jak listy, cytaty czy tabele – sprawiają, że całość jest łatwiejsza w odbiorze. Z kolei z punktu widzenia wyszukiwarek kluczowe jest, by pamiętać o optymalizacji: dobrym doborze nagłówków, frazach kluczowych, linkach wewnętrznych i opisach alternatywnych dla obrazów.
Dlatego w tym przewodniku przejdziemy krok po kroku przez proces dodawania wpisu w WordPressie – od wklejenia pierwszego tekstu aż po drobiazgi, które sprawiają, że wpis naprawdę działa.
Spis treści
Jak rozpocząć tworzenie wpisu
- W panelu administracyjnym wybierz zakładkę Wpisy.
- Kliknij Utwórz wpis.
- Alternatywnie możesz najechać myszką na zakładkę Wpisy, gdzie od razu pojawi się opcja dodania nowego wpisu.

Edytor wpisów – pierwszy widok
Po otwarciu edytora zobaczysz okno tworzenia treści. Wygląd panelu bocznego i górnego zależy od motywu oraz zainstalowanych wtyczek. W niektórych przypadkach możesz mieć dostęp do większej liczby ikon i pasków narzędzi, ale podstawowy układ zawsze jest podobny.
Domyślnie dostępny jest główny pasek edytora WordPress. Zawsze ma się dostęp do niego – niezależnie od motywu czy dodatkowych rozszerzeń, choć czasem może on być ukryty. Widocznością pasków bocznych sterujemy za pomocą przycisków na górnej belce

Lewy pasek (dodawanie elementów)
Treść wpisu tworzysz za pomocą bloków. Każdy nowy element (nagłówek, akapit, lista, zdjęcie czy tabela) dodaje się poprzez kliknięcie plusika w edytorze. Możesz go używać na dwa sposoby:

- z górnego paska,
- z poziomu treści (w miejscu, w którym chcesz wstawić nowy blok).
- zamiast klikać symbol Plus, można też wpisać symbol „/” w nowej linii
Oba rozwiązania działają tak samo – wybór zależy od tego, co jest dla Ciebie wygodniejsze.

Zawartość lewego paska, czyli dostępnych elementów które można dodać w bloku, zależy od zainstalowanych motywów i wtyczek, które rozszerzają możliwości wordpressa.
Typowe elementy we wpisie
- Nagłówki – pomagają uporządkować tekst i są kluczowe dla czytelności.
- Listy – punktowane lub numerowane ułatwiają prezentację informacji.
- Tabele – pozwalają porównać dane w czytelnej formie.
- Zdjęcia – możesz dodawać je bezpośrednio z dysku, korzystając z przycisku „Obrazek”, albo wklejając na zasadzie ctrl+v
- Obrazek wyróżniający – specjalny element, który wyświetla się w podglądzie wpisu (na stronie głównej, w archiwach czy w mediach społecznościowych). Dodajesz go w panelu bocznym edytora.
Spis treści wordpress
Spis treści umożliwia szybkie zrozumienie, czego dotyczy tekst, i ułatwia odnalezienie interesujących fragmentów. Jeśli w artykule używamy nagłówków, jego dodanie zajmuje zaledwie kilka sekund. Wpis na blogu z spisem treści wygląda bardziej profesjonalnie, dodatkowo Google premiuje takie wpisy.
Jak dodać spis treści do artykułu na wordpressie?
Aby dodać spis treści, wystarczy wybrać odpowiednią opcję z lewego paska bocznego, bądź pola dodawania nowych elementów. Wyszukujemy słowo „spis treści”, lub „table of content”.

Co jeśli nie możemy dodać spisu treści?
Jeśli nie znajdujemy opcji spisu treści, konieczne jest zainstalowanie wtyczki dającej taką możliwość. Większość wtyczek od SEO (np. Rank Math), ma taką możliwość.
Da się dodać pole spis treści, ale nie widać jego zawartości
Jeśli nie mamy dodanych nagłówków, spis treści nie ma >>treści<< które mógłby wyświetlić

Jak dodać nagłówki?
Nagłówki, podobnie jak spis treści czy listy, dodajemy po wpisaniu symbolu „/”, lub wybierając odpowiedni przycisk z listy elementów. Możemy zmieniać poziom nagłówków i ich styl.
Dodatkowo, możemy przekształcić dowolny akapit w nagłówek

A następnie możemy zmieniać poziom nagłówków. Najczęściej wystarczają nagłówki h2 do podtytułów, i h3 do rozwinięć. Nagłówek h1 jest zarejestrowany dla tytułów.

Brak odpowiedniej hierarchi może sprawić że cześć nagłówków będzie niewidoczna. Jeśli pierwszy nagłówek w wpisie będzie poziomu h3, to nagłówki h2 będące poniżej, będą niewidoczne

Edycja spisu treści
Tytuł spisu treści również można zmienić, jest to przydatne gdy tekst jest pisany po polsku, a domyślny tytuł to „table of content”.


Dodatkowo można edytować tekst nagłówków wyświetlanych w spisie treści, tak że nagłówek w tekście wygląda nieco inaczej. Możemy np. skrócić długi tytuł, który wewnątrz wpisu ma sens, ale przypadku spisu treści, jest za długi.
Nagłówki – jak dodać je tak, żeby miały sens. Pisząc tekst, trzeba myśleć o nagłówkach.
Techniczny aspekt dodawania nagłówków (wybranie ich z listy dostępnych elementów), zmianę poziomu nagłówka, pisałem w dziale o spisie treści). Dla ułatwienia, poniżej dodałem kolejnego screenshota.

Poza samą techniczną kwestią dodania nagłówków, istotne jest też takie konstruowanie tekstu, żeby one miały sens. Przy pierwszych artykułach ludzie na ogół nie myślą o nagłówkach, ponieważ tekst na papierze nie potrzebuje ich w takiej ilości, przy kolejnych artykułach nagłówki dodaje się wręcz automatycznie.
Chat GPT jak pomoc przy dodawaniu nagłówków.
Jeśli mamy napisany tekst nie mający nagłówków, Chat GPT jest bardzo dobrą pomocą. Wystarczy komenda: „dodaj nagłówki h2 do tego tekstu, jeśli trzeba stosuj te nagłówki h3 do podnagłówków, nie zmieniaj zawartości tekstu”, i mamy gotowy tekst z nagłówkami, który wystarczy wkleić do edytora WordPressa, nie musimy wtedy ręcznie ustawiać nagłówków. Choć zawsze dobrze jest je przejrzeć, i czasem je poprawić.
Zdjęcia
Zdjęcia w tekście pełnią ważną rolę – dzielą wizualnie tekst na mniejsze fragmenty, ułatwiają jego przeczytanie, zrozumienie i zapamiętanie. Dodatkowo Google preferuje artykuły z zdjęciami. Zwłaszcza jeśli w parametrze Alt obrazka, dodamy frazę kluczową i inne frazy.
Skąd brać zdjęcia na bloga?
Najprostszy sposób – Unsplash, czyli strona z bezpłatnymi zdjęciami, które można wykorzystywać komercyjnie. Zdjęcia w artykule nie zawsze muszą być idealną ilustracją tematu, czasami ładne widoki czy las, wystarczają.
Fraza kluczowa
Fraza kluczowa to jedno lub więcej słów, które użytkownik wpisuje w Google gdy szuka danego tematu. Frazę te warto jest używać w tytule, na początku tekstu, w nagłówkach, w linku artykułu, i w parametrze alt obrazków.
Wtyczka od SEO
Jeśli mamy zainstalowaną wtyczkę, to najczęściej w pasku górnym edycji wpisu wyświetla się nam punktowa ocena tekstu pod kątem SEO. Dostęp do panelu bocznego wtyczki uzyskujemy poprzez kliknięcie na …trzy kropki… w prawym górnym rogu, i następnie wybraniu widoku wtyczki.

Pasek boczny wtyczki umożliwia nam ustawienie frazy kluczowej, oraz edycje fragmentu rozszerzonego (czyli linku artykułu, tytułu wyświetlanego w Google itd.)

Poniżej mamy checklistę, która pokazuje nam co jest do zrobienia. Nie powinniśmy dążyć do zrobienia wszystkich punktów, ale dobrze jest mieć zrobione 60-80%

Linki
Linki to kolejny ważny element. Artykuł powinien mieć linki wewnętrzne (prowadzące do innch miejsc na stronie), oraz linki zewnętrzne (prowadzące do innych stron). Najprostszy sposób na dodanie linku, to zaznaczenie fragmentu tekstu, a następnie wklejenie linki (ctr+v).
Wskazówki praktyczne
- Zawsze dodawaj obrazek wyróżniający – poprawia to wygląd wpisu w podglądach.
- Używaj nagłówków w logicznej kolejności (najpierw H2, potem H3), aby zachować przejrzystą strukturę.
- Pamiętaj, że układ pasków i ikon może się różnić w zależności od motywu i aktywnych wtyczek – nie musisz więc mieć identycznego widoku jak w przykładach.